FŰSZÁL

Az Egy fűszál körül című, számítógépes nyomat (20 x 89 cm) egy fűszál körbeforgásának, vagy körbejárásának fázisait teríti ki egymás mellé. Az eljárás tulajdonképpen nagyon hasonló, mint a spirálok esetében, gyakorlatilag itt is nézőpont-fázisok egymás mellé sorolása történik.

 

A fűszál a csavarodása miatt hasonló tulajdonságokkal bír, mint a papírspirál-sor: bizonyos szakaszain az élét mutatja a néző felé, és vannak szakaszok, ahol a legnagyobb felületét. Ennek a két szakasznak a fokozatos egymásba alakulása, és a fázisok síkba terítése hoz létre egy első ránézésre a fűszáltól független rendszert.
A nyomaton létrejövő fázisokat modelleztem csavart vékony papírcsíkokkal, arra voltam kíváncsi, hogy a néző mozgása a kép előtt mit eredményez. Ezeket a munkákat továbbgondolva a Zsolnay gyárban megrendezett Színerő-Léptékváltás kurzuson készítettem két darab 100 x 240 cm méretű, és egy 212 x 402 cm méretű kétoldalas munkát, mindhárom mű esetében egyik oldalán alapozott vásznat hagytam. Felvágtam a felületet – a vászon középvonalát kihagyva- két hosszabbik oldalára merőleges sávokra, és mindegyik sávval azonos fázist modelleztem. Így a fázisok szekvenciája csupán a nézőnek a hosszú kép előtti elhaladásának, mozgásának eredményeképpen jön létre.  A színes munka esetében a hullámvonalban egyben hagyott vászon következtében a fázisok eltolódtak, már nem egyformák. A legnagyobb méretű alkotáson a csavarodás irányváltásával a kép különböző részei eltérően reagálnak a szemlélő mozgására.  A lamellák fénycsapdaként is működnek, ami a továbbiakban különösen izgalmas lehetőségeket nyit a fény és festékszínek keveredésével.